17 juli 2014

25 juli 2013 Cicaden

YES! Eindelijk gevonden welk beestje die MEGA herrie maakt! Het is zonder overdrijven precies het geluid van een straalvliegtuig aan het begin van de startbaan!
Ze maken al een week of 2 een onwijze herrie overdag, maar ik kon ze maar niet vinden. Nu net in de tuin, eindelijk eentje -zo dichtbij dat mijn goede oor nu ook fluit-, maar ik heb hem wél gevonden haha... En wat blijkt? Het is een Cicade! 

Die beesten vliegen s'avonds wel eens letterlijk tegen de lamp hier om dan 'mopperend' met een raar geluid op de grond te vallen. Als hij te lang 'moppert', zegt Olly er wat van, dan is het hap en het beest is stil 

Ze zijn heel groot, iets groter dan een meikever en hun vleugels zijn twee keer zo lang nog als het lijfje. Hun geluid kan wel 100 decibel bereiken en zo gehoorschade bij mensen aanrichten. (Dat heb ik natuurlijk even opgezocht en niet zelf bedacht, al fluit mijn oor...) Onvoorstelbaar dat zo'n beestje dat kan! Ik bedoel een krekel kan wat, maar dit slaat alles!

Ze leven jaren onder de grond als larve en eenmaal boven de grond leven ze maar een paar weken om zich voort te planten en vervolgens te sterven.

Het verhaal achter de Cicaden hier is dat hoe meer je er hoort, hoe meer regen er komt! Nou aan de hoeveelheid geluidshinder voorzie ik een vette regenperiode!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten