15 juli 2014

14 juni 2013 Mijn autootje!

Eíndelijk mocht dan vanmorgen mijn autootje gekeurd worden, zodat ik daarna -met de keuringskaart- de felbegeerde nummerborden op kon halen. Tjonge wat heeft dat een poos geduurd en al die tijd stond hij maar op me te wachten... Arm wagentje...

Maar nu is het dan toch geregeld! Verzekering afgesloten, wegenbelasting betaald en de kentekenplaten opgehaald. Helemaal blij! Hij komt thuis!

Dat regelen van verzekering en de wegenbelasting e.d. gaat hier allemaal net even iets anders dan je in NL gewend bent. Zo is het hier gebruikelijk dat je de wegenbelasting meteen voor het hele jaar betaald. Je kunt ook kiezen voor een half jaar, maar niet maandelijks, zoals in NL. Verzekering idem dito. Je moet meteen voor het hele jaar betalen. Als je eenmaal het uitgavepatroon van veel eilanders ziet en meemaakt wordt wel duidelijk waarom dat zo gedaan wordt. Zo is het bijvoorbeeld ook standaard de laatste dagen van de maand (na uitkering van de lonen) in alle winkels mega druk. Halverwege de maand zijn de meeste mensen blut en is het overal rustig.

In elk geval ga je met de keuringskaart van de auto naar het verzekeringskantoor, betaalt voor een jaar en gaat dan met ook dat bewijs naar het belastingkantoor. Daar moet je een nummertje trekken en geduldig gaan wachten. Ben je eenmaal aan de beurt, dan kun je bij loketje 19 je wegenbelasting betalen. Dat het 14 juni was, betekende dat ik voor het hele jaar moest betalen, want het volgende half jaar ging pas in op 27 juni! Grrr... Dus het was óf wachten tot eind van de maand om een half jaar te kunnen betalen in plaats van een heel jaar wat al half om was, óf nu alles betalen en mijn wagentje kunnen gaan rijden. Ik heb (in mezelf) mopperend toch maar voor de laatste optie gekozen.

Maar denk nou niet dat ik ook meteen bij loketje 19 mijn nummerplaten kreeg! "Néé, daarvoor moet u naar loketje 14"... "U maakt een grapje?" 
Helaas maakte de beste man geen grapje en moest ik opnieuw een nummertje trekken voor loketje 14 (wat er pal tegenover was) en weer wachten. Efficiëntie ten top!
Maar ik had geluk, het wachten duurde niet zo lang en ik mocht mijn nieuwe Curaçaose nummerbordjes (ze zijn een stuk kleiner dan NL borden) in ontvangst nemen.

Te leuk, nu is mijn autootje een echte local!

Eind van de middag ga ik hem ophalen... Kan haast niet wachten, ik hou van dat wagentje, ook al is hij 15 jaar inmiddels!



(voorbeeld nummerbord)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten