20 juli 2014

22 augustus 2013 Schapendiefstal

Vannacht sloegen mijn honden zo onwijs waaks aan, dat ik mijn bed uit ben gegaan en met de zaklamp heb lopen schijnen in de knoek rond mijn huis.

Ik kon aan Olly's blaf horen dat er mensen moesten zijn. Op de geur van mensen -die daar niet horen- gaat hij vreselijk tekeer...
Maar ik zag niemand. Ik hoorde niemand. En dus probeerde de honden te kalmeren. Maar zij lieten zich niet voor de gek houden...

Uiteindelijk, na een poos schijnen en kijken, toch maar weer naar binnen en naar bed gegaan. De honden zijn nog wel even bezig geweest, maar kwamen uiteindelijk ook maar weer binnen.

Toen ik de volgende ochtend buiten kwam, stond er een politiewagen aan het begin van mijn oprit. Ik ben naar de buren gelopen en alle schapen bleken gestolen! 

Dus tóch! De honden hadden het niet mis, er waren wél mensen! Jee, wat baalde ik dat ik niet nog beter had gezocht! Al had het misschien niets geholpen. De schapen liepen rond mijn huis.

Ze waren twee schapen vergeten, een hele zwarte en eentje die aan het bevallen was en zich waarschijnlijk had afgezonderd. Misschien hebben ze het zwarte schaap niet opgemerkt in het donker... En er liep een lam zo te treuren en te schreeuwen om zijn moeder. De moeder was meegenomen, het jong achter gelaten.

Er was een vermoeden wie de schapen gestolen hadden. Het was helaas niet de eerste keer... Ze zijn helaas nooit meer teruggevonden. Vaak worden ze binnen een uur ergens in het bos geslacht en zo doorverkocht.
Helaas blijkt er een behoorlijke handel in gezien het aantal gestolen schapen en geiten op het eiland. Walgelijk dat er zo aan meegewerkt wordt door de inkopende winkels.

Door mijn werk bij de fouragehandel hoor ik het van veel klanten dat zij dieren missen. Telkens weer. Eerder was het heel normaal dat mensen 's morgens hun hek open deden en de schapen en geiten los de straat op lieten om voedsel te zoeken. 's Avonds keren ze dan weer terug voor de nacht.
Maar bijna niemand durft het meer, omdat het elke avond afwachten is hoeveel er nog maar thuiskomen...
Maar zelfs hier, waar ze gewoon in een omheind gebied lopen, zijn ze dus niet meer veilig.

Mijn buurman had nog tegen zijn vrouw gezegd: er is vast iets aan de hand, we horen die honden van Susan normaal nooit! Helaas had hij gelijk...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten