20 juli 2014

14 augustus 2013 Kaarslicht

Daar zit ik dan weer bij kaarslicht... Zo branden die ook nog eens! Je doet ze toch iets minder snel aan voor de gezelligheid als je alleen bent (en bovendien hoef ik dan niet steeds nieuwe te halen)

Elk nadeel heeft een voordeel en dus maken we van de regelmatige stroomstoringen gebruik om de kaarsjes aan te steken.

Meestal als het stroom is uitgevallen, valt het water ook weg. Dit omdat er aan deze kant van het eiland een pomp staat om het water op druk te houden. Zonder stroom doet die pomp het natuurlijk ook niet.

De waterdruk is hier sowieso al laag, omdat ik op een heuvel woon en het water dus helemaal omhoog moet. Ik ben ook nog het laatste huisje hier, dus misschien scheelt dat ook nog...
Vroeger schijnt er bij het huis ook nog een pomp te hebben gestaan om de druk erop te houden, maar sinds de nieuwe pomp aan deze kant van het eiland staat, hoeft dat niet meer.
Maar ik merk heel veel verschil in druk hier of op mijn werk, waar het juist heel laag gelegen is!

De ene keer valt de stroom alleen uit in ons straatje, of de buurt, nu is het heel Banda'bou. Dat is wel een rare gewaarwording. Rij je naar huis, is het vanaf halverwege ineens donker! Gewoon de helft van het eiland op zwart...

Het geeft meteen wel een heel ander uitzicht thuis. Van de lichtjes bij de huizen die ik normaal in de heuvels voor ons zie, brandt er niets, behalve de palen met de rode lampjes boven op de hoogste heuvels (voor de vliegtuigen). Die blijven altijd branden. Ook tijdens stroomuitval.

En de sterren. De duizenden sterren.. Die schijnen ook altijd en wat kun je ze hier prachtig bekijken!

En vanwege alle duisternis dan maar een mooie zonsondergang ter afsluiting:








Geen opmerkingen:

Een reactie posten