6 augustus 2014

9 april 2014 De Curaçaose autokeuring (niet lachen!)

Vandaag mocht ik het keuringsleed(vermaak) van auto's op dit eiland ervaren. En geheel in de lijn van 'wij-doen-alles-net-effe-anders', gaat ook dit op geheel andere wijze dan je in NL gewend bent 

Sinds begin dit jaar krijgt men een brief tegen de tijd dat de keuring van je auto verloopt (eerder moest je dat zelf maar bijhouden). 
In die brief staat de datum en het tijdstip waarop je 'er' moet wezen. Waar 'er' is staat uiteraard nergens, ze gaan er blijkbaar vanuit dat iedereen dat gewoon weet... (Gelukkig bestaat er 'Durf-te-vragen-Curaçao' op Facebook)

Daar eenmaal aangekomen mag je eerst in de rij om bij een mevrouw een nummer te krijgen. Vervolgens mag je gaan zitten wachten tot dat nummer geroepen word en dan mag je in de rij gaan staan om te betalen.

Daarna ga je met je auto bij weer een ander gebouw in een lange, lánge rij (minstens 100 auto's) staan wachten...
Elke paar minuten schuiven die twee rijen een auto naar voren. Ik was alweer bang de verkeerde rij te hebben gekozen, net als altijd bij de kassa gebeurt, maar nee, ze gingen netjes gelijk op dit keer.

Door het aantal wachtende auto's krijg je toch wel het vervelende gevoel daar wel een dag te staan eer je aan de beurt bent, maar verbazend genoeg schoven we inderdaad telkens een auto op.
Met hoeveel mensen zouden ze daar wel staan te keuren zeg??? (in het achterhoofd de halve dag APK in NL)

Uurtje later was het mijn beurt al en van beide rijen auto's mocht er eentje naar binnen. De keuringsmeneer stond in het midden en gaf bevelen als: Richtingaanwijzer rechts aandoen, lampen aan en uit etc.

Maar wat denk je dat ze als eerste controleren?????

DE TOETER!!!

Je moet weten dat die namelijk van levensbelang is hier in het verkeer en eigenlijk dé social media in het verkeer is 
Je gebruikt hem namelijk voor alles! Wil je iemand gedag zeggen? Toeter... Ben je kwaad op een sukkel voor je, achter je, links of rechts? Toeter... Ben je beleefd en laat je iemand voorgaan? Toeter... Bedank je diegene nadien? Toeter... Etc.

Met een beetje ervaring ga je leren welk deuntje (langdurig of kort een paar keer etc) voor welke gelegenheid is en of je dus moet maken dat je wegkomt, of vrolijk kunt gaan zwaaien.

Dus ja, erg belangrijk dat die het ook doet!

Vervolgens worden voor de goede orde ook maar even de lichten en richtingaanwijzers gecontroleerd en word er verzocht om twee keer hard te remmen. Eén keer met de voetrem en één keer met de handrem.
Over-enthousiaste mannen die zich niet helemaal (al dan niet bewust) onder controle hadden, maakten hier meteen maar even gebruik om (in die hal) een straal gas te geven alsof ze aan de start van een dragrace stonden, om vervolgens met gierende banden weer tot stilstand te komen. Uitslovers 

Dan staat er op het papiertje dat ook nog even het chassisnummer gecontroleerd dient te worden en dus moet met veel bombarie ook nog even onder de motorkap gekeken worden, waarbij het al pratend met iemand aan de andere kant van de hal, niet echt lukt om ook nog een nummer te zoeken en/of te lezen, dus de kap mocht na 20 seconden alweer dicht.

Goedgekeurd voor 2 jaar! Hupsakee!

Écht veiligheidsverhogend zo'n keuring [not]...

Na afloop mag je nog even parkeren om daarna in weer een andere rij te gaan staan wachten tot de keuringskaarten worden uitgedeeld en je naar huis kan.

Al met al ben je dus inderdaad ongeveer zoveel tijd kwijt als in NL, alleen hier meer met wachten, dan met keuren 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten